Matkani
tarkoitus
Osallistun Ylä-Savon ammattiopiston kansainväliseen hankkeeseen, jota Euroopan Unioni rahoittaa Leonardo da Vinci ohjelman kautta. Sen
puitteissa voidaan järjestää sekä opiskelija- (Key competences for international students), että opettajaliikkuvuutta (ECVETX-asiantuntijaliikkuvuus) Euroopan unionin alueella.
Hankkeen tavoitteena on ECVET-osaamisen levittäminen oppilaitoksissa sekä henkilöstön omien elinikäisen oppimisen avaintaitojen kehittäminen. ECVET tulee sanoista European Credit system for Vocational Education and Training. Tämän järjestelmän avulla pyritään siihen, että koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmia voidaan paremmin vertailla keskenään, kun tutkintoja ja / tai tutkinnon osia suoritetaan ja osaamista hankitaan kansainvälisesti.
Hankkeen tavoitteena on ECVET-osaamisen levittäminen oppilaitoksissa sekä henkilöstön omien elinikäisen oppimisen avaintaitojen kehittäminen. ECVET tulee sanoista European Credit system for Vocational Education and Training. Tämän järjestelmän avulla pyritään siihen, että koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmia voidaan paremmin vertailla keskenään, kun tutkintoja ja / tai tutkinnon osia suoritetaan ja osaamista hankitaan kansainvälisesti.
Lisäksi matkani toinen ja
vielä tärkeämpi tarkoitus on olla opiskelijan tukena ja helpottaa hänen
sopeutumistaan uuteen oppimisympäristöön opiskelijaliikkuvuuden alkuvaiheessa,
kun kaikki on vielä uutta.
Minne polkuni vie?
Miten valmistauduin matkaan?
Ennen
matkaa liikkuvuus suunniteltiin yhdessä ysao:n kansainvälisten asioiden
koordinaattorin Raija Perälän ja Aliya Sorgen kanssa. Aliya toimii kansainvälisten projektien koordinaattorina omalla koulullaan
Doncaster Collegessa ja Doncaster University Centerin puolella.
Koordinaattorit
ovat hoitaneet yhteydenpidon ja yhteistyösopimuksen solmimisen koulujen välillä jo aiemmin.
Aliya hoiti majoitusvarauksen koulun kampuksen alueella
olevasta asuntolasta ja kirjoitti minulle ohjeet, joiden avulla suunnistan
aikanaan paikalle.
Katsoimme
myös opiskelijan kanssa liikkuvuuden aikaisen oppimistulosten henkilökohtaistamisen,
jonka perusteella kirjoitin oppimistavoitteet tietoina, taitoina ja
pätevyyksinä. Onneksi hiusalan virallinen
opetussuunnitelma löytyy opetushallituksen nettisivuilta englanninkielisenä.
Tämä oli aikamoinen helpotus tällaiselle arkienkkua vääntävälle hiusopelle. Sen avulla sain kirjoitettua ammattitaitovaatimukset suoraan tutkinnon perusteista, jolloin opetussuunnitelman termit tulivat oikein. No problem. Tulevalla viikolla käymme vielä opiskelijan kanssa yhdessä lähtöön liittyvän valmennuksen kv-koordinaattori Raijan opastuksella. Sen jälkeen vaan pakkaamaan. Matkalippu ja passi odottavat käyttäjää ja hammasharja on jo kassissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti